Tonserholdet Fra Fulham

John Paintsil – 178 centimeter, hvilket vil sige, at han kan spille bold…

Endelig fredag!

Weekend!

Egentlig havde jeg weekend allerede i går, da jeg bestemte mig for at tage en fridag fredag fra universitet og i stedet tilrage mig nogle tyske værdier til Oktoberfest nede på C.V. Obels Plads i Aalborg!

At en noget fesen “Oktoberfest” sluttede klokken 23, en halv time efter vi var ankommet, slog mig dog ikke ud, og jeg stod fast på, at weekenden var startet, hvilket resulterede i yderligere en del genstande hos Jomfru Ane Gades diskoteker.

Jeg stod derfor op denne morgen langt over middag, hvorefter jeg gik ned og hentede denne uges fredagsudgave af Tipsbladet.

Jeg smurte et par leverdrenge og en snasket makrelmad, hvorefter jeg åbnede avisen for at udvide min allerede overdimensionerede fodboldfront!

Fulham får generelt ikke den helt store dækning i fodbold-Danmark, og man skal, som Fulham-fan, være særdeles heldig, hvis man finder ti Fulham-artikler i løbet af de sidste ti år med Tipsbladet.

Da jeg så bladrer om på side 20, er der opstillet en lille klumme af Tipsbladets egen Thomas Pyndt med overskriften: “Alt for høje tanker fra Wenger”

Mine øjne flakker ned over klummen, og jeg bemærker, at Fulham rent faktisk er nævnt et par gange i rubrikken.

Det fik naturligvis undertegnede til at nærlæse klummen fra start, som handler om, at Arséne Wenger ikke er tilfreds med højden på sine midterforsvarere, hvilket Thomas Pyndt mener, kan få Wenger til at købe store betonforsvarere, som så ødelægger Arsenals ellers seværdige spillestil.

Okay, fint nok! Men så inddrager Pyndten pludselig Fulham, hvor han noterer sig, at:

…jeg så også Fulham klare frisag ved i januar 2008 kun at købe spillere over 180 centimeter med Brede Hangeland som det mest imponerende eksempel, og selv om det var flotte resultater var det ikke den smukke fodbold, der var i højsædet hos hverken Portsmouth eller Fulham.

Bortset fra, at det er noget ævl, at spillere over 180 centimeter åbenbart er en flok boldspassere (Når jeg nu siger Christiano Ronaldo – 185 cm, Aleksandr Hleb – 185 cm, Albert Riera – 188 cm, Thierry Henry – 188 cm, Lukas Podolski – 182 cm osv. I rest my case your honour), syntes jeg ikke, det er helt fair at inddrage Fulham som et tonserhold.

I den situation som Lawrie Sanchez havde bragt Fulham i, var der ikke altid plads til at spille poleret fodbold, men det hændte altså, at vi spillede flere ganske udmærkede kampe (Bl.a. mod City, Reading og Portsmouth), så jeg er ikke helt overbevist om, at den fine Thomas Pyndt overhovedet har set en eneste Fulham-kamp det seneste halve år.

Desuden kan man, hvis man spørger blandt den objektive del af de engelske fans (Hvilket vil sige dem, som ikke sværger forbandelse over alle modstandere), fornemme, at der hersker en fælles mening om, at Fulham er et boldspillende mandskab, der helst går langs jorden i forhold til Kick&Rush taktikken.

Og at Fulham bare skulle have hentet en flok store brød uden tekniske færdigheder, syntes jeg da også er en generalisering af dimensioner. Okay, Brede Hangeland og Toni Kallio er et par fuldvoksne herrer, men det var der også brug for i et forsvar, hvor Aaron Hughes var den højeste blandt stamspillerne med sine 183 centimeter. 

Roy Hodgson er desuden ikke just kendt for at spille primitivt fodbold, og hvis Fulham implementerede en sådan spillestil, var der jo heller ikke plads til små vævre spillere som Jimmy Bullard. Faktisk kunne Fulham godt bruge en hård nyser på midtbanen, da The Cottagers mønstrer en centralakse med letvægtere som førnævnte Bullard og Danny Murphy, mens publikumsspillere som Zoltan Gera og Simon Davies udgører kanterne.

Generelt virker det ikke til, at den kære Thomas Pyndt mener, at Fulham spillede eller spiller godt fodbold, da han sidst i klummen, en smule kryptisk, skriver, at:

…da det kun var Hulls andet mål, der blev sat ind fra luften – af den 186 cm høje Daniel Cousin, som Fulham i øvrigt også har været meget interesseret i

Det skulle jo lige nævnes, at Fulham havde været interesseret, men lad os da lige gå tilbage i historien endnu engang. Fulhams angreb manglede på det tidspunkt Brian McBride, som først var ved at komme tilbage efter en horribel skade først på sæsonen. Derudover havde vi teknisk stærke, men målfattige, Diomansy Kamara, som ikke just er nogen ørn i hovedspillet.

Nyindkøbte Eddie Johnson og flop-signingen Jari Litmanen var begge ikke klar til Premier League, og så havde vi jo David Healy, som med sine 176 centimeter ikke udgjorde nogen trussel mod nogen som helst. Hodgson var faktisk nødt til at flytte Clint Dempsey op i angrebet, og derfor var der brug for en hovedstødsstærk trussel, som kunne komplimentere teknikeren Diomansy Kamara (som rent faktisk også er over 180 cm, hvilket jo egentlig gør ham til en tonser….)(!)

Men som sagt virker det til, at Thomas Pyndt stadig har den opfattelse, at Fulham spiller primitivt med en masse “gigantiske” klepperter over 180 cm. I hvert fald giver han læserne det indtryk, hvilket fik mig til at kløjes i min leverdreng.

Som skrevet før har Fulham en meget teknisk stærk enhed på midtbanen med spillere som Davies (178 cm), Bullard (180 cm), Murphy (175 cm) og “tårnhøje” Zoltan Gera (183 cm). I angrebet huserer Bobby Zamora (185 cm) og Andy Johnson (170 cm), og kigger vi på andre angrebsduoer finder vi en højere gennemsnitshøjde hos Villa, Spurs, Arsenal, Porsmouth, Manchester United, Manchester City, Hull, West Brom, Stoke, Blackburn, Chelsea, Wigan, Middlesbrough, Bolton, Sunderland, West Ham og Everton.

Så generelt er det kun Newcastle, der med miniputter som Michael Owen og Obafemi Martins har en mindre angrebsduo, hvis man kigger på den gennemsnitlige højde (171,5 cm)! Fulham vil derfor ikke få det helt store ud af bare at tonse bolden op til angriberne, når de erhverver bolden, hvilket også lægger op til at det er den kreative midtbanes ansvar at kreere chancer til frontløberne.

Forsvarsmæssigt skulle Fulham eftersigende også have en flok bold-analfabeter med en fireback-kæde bestående af John Paintsil (178 cm), Paul Konchesky (178 cm), Aaron Hughes (183 cm) og Brede Hangeland (195 cm), hvilket giver en samlet gennemsnitshøjde på 183,5 cm.

I resten af Premier League forløber gennemsnitshøjden således hos de forskellige mandskaber:

Tottenham (188 cm – Woodgate, King, Corluka, Bale)
Arsenal (180,5 cm – Gallas, Touré, Clichy, Sagna)
Manchester United (182,5 cm – Vidic, Ferdinand, Neville, Evra)
Stoke (184,75 cm – Cort, Faye, Griffin, Higginbotham)
Everton (179,75 cm – Yobo, Lescott, Hibbert, Baines)
Portsmouth (187,25 cm – Campbell, Kaboul, Traore, Johnson)
Chelsea (181 cm – Terry, Carvalho, Cole, Bosingwa)
Hull (187,25 cm – Gardner, Turner, Ricketts, Dawson)
West Ham (185,25 cm – Upson, Davenport, Neill, Ilunga)
Aston Villa (184,25 cm – Laursen, Davies, Shorey, Young)
Newcastle (184,25 cm – Coloccini, Taylor, Enrique, Beye)
Liverpool (184,50 cm – Carragher, Skrtel, Arbeloa, Dossena)
Blackburn (185,25 cm – Nelson, Samba, Ooijer, Warnock)
Manchester City (180 cm – Dunne, Richards, Ball, Zabaleta)
Wigan (183,75 cm – Boyce, Bramble, Melchiot, Edman)
West Bromwich (181 cm – Barnett, Meite, Robinson, Zuiverloon)
Sunderland (182,75 cm – Nosworthy, Ferdinand, Chimbonda, McCartney)
Middlesbrough (185,75 cm – Wheater, Pogatetz, Hoyte, Taylor)
Bolton (187,75 cm – O’Brien, Cahill, Steinsson, Samuel)

Denne lille oversigt viser, at hele tolv hold har en større gennemsnitshøjde i fireback-kæden end Fulham, så de må automatisk ifølge Thomas Pyndt også alle nedprioritere æstetikken i det skønne spil, vi alle kender som fodbold. Det er jo højden, der tæller og ikke hvordan holdene rent faktisk spiller fodbold…

Hvis Thomas Pyndt havde brugt tid på research og måske set andre kampe end Arsenals, kunne han måske have fremlagt nogle andre realiteter.

Hr. Pyndts indlæg handler i høj grad om højder, men det mener jeg ikke, mandskaber som Portsmouth og især Fulham kan dømmes på! Det er en OM’er!

Gik jeg lidt i selvsving, da jeg skrev dette indlæg…. Det tror jeg nok lige, jeg gjorde, men hvis ens hjerteklub bliver dømt på uklare indicier, skal man da råbe op (!)

Skriv et svar

