Potentielle Transfermål!

Sæsonen nærmer sig sin afslutning, og transferrygter begynder at dukke op i diverse tabloid-medier.

Kigger man ud over det europæiske kontinent, er der interessante navne, som kunne hænde at komme i spil inden længe i det store transfer-cirkus.

Jeg har kigget lidt på markedet og giver med nedenstående liste min uforbeholdne mening om potentielle transfermål for Fulham denne sommer (Flere af spillerne skiftede klubber under oprettelsen af indlægget, som tog en rum tid at skrible ned):

Sölvi Ottesen – Island – SønderjyskE (26 år)

Stor stærk islænding fra SønderjyskE, som det nedrykningstruede SAS-liga mandskab har opgivet at holde på her til sommer. Blev i januar rygtet til bl.a. Fulham og vil formodentlig være en forholdsvis billig erhvervelse.

Min bedømmelse: På baggrund af prisen vil Sölvi Ottesen være en okay back-up til vores centrale forsvar, men hvis Hangeland forsvinder kan jeg dog ikke se islændingen som førstevalg.

Beattie - Over the hill?

James Beattie – England – Stoke (32 år)

Beattie har ikke haft nogen prangende sæson for Stoke, hvor han som regel må spille fjerde violin efter Ricardo Fuller, Mamady Sidibe og Sanli Tuncay. Derfor er det sandsynligt, at den rutinerede angriber vil forlade Stoke til sommer.

Min bedømmelse: Beattie vil stadig kunne finde vej til netmaskerne med jævne mellemrum, og kunne være et bud på en afløser for Erik Nevland. Ligesom Nevland er Beattie dog ingen vårhare mere med sine 32 år, og mon ikke Hodgson vil foretrække en yngre version af den aldrende angriber.

Marcus Berg – Sverige – Hamburger SV (23 år)

Med Erik Nevlands farvel til Craven Cottage, mangler der nu en poacher i front, og den rolle kunne Marcus Berg være passe perfekt i. Den svenske angriber har ikke den ventede succes på Nordbank Arena, og tyskerne ventes at leje landsholdsspilleren ud til den kommende sæson.

Min bedømmelse: I forhold til ovennævnte James Beattie er Marcus Berg et bedre bud på en afløser for vores norske ven Nevland. Med sine 23 år er der stadig masser af sult i svenskeren, og han vil sandsynligvis gerne revancere en svag sæson i HSV.

Marc Janko – Østrig – Red Bull Salzburg (26 år)

197 centimeters gigant fra østrig, der har haft overvældende succes i Red Bull Salzburg med svimlende 75 mål i 106 kampe(!)

Min bedømmelse

Kunne passe perfekt som afløser for Zamora, hvis denne skulle forlade Fulham denne sommer (Villa og Birmingham interesserede). Han har nogle andre kompetencer end Zamora, og vil måske ikke være lige så god i opspillet, men til gengæld får vi en rigtig targetman.

Sidney Govou – Frankrig – Lyon (30 år)

Er tidligere rygtet til Fulham hvilket virkede usandsynligt, da han på det tidspunkt var en større succes i Lyon. Men Govou er på det seneste røget ud i kulden i Lyon, og med kontraktudløb denne sommer virker hans tid i den franske storklub til at synge på sidste vers. Franskmanden har også tidligere givet udtryk for ønsket om at ville rykke til udlandet, og Fulham kunne passe som fod i hose til kantspillerens ønske.

Min bedømmelse:

Kunne være et glimrende bud på en forstærkning til Fulhams frontkæde. Franskmanden er med sine 30 år ikke aktuel for de større klubber, og derfor kan klubber i andet geled få chancen for skrive kontrakt med den tidligere landsholdsspiller.

Kris Boyd – Skotland – Rangers (26 år)

Den farligste spiller i den Skotske Premier League nogensinde har kontraktudløb sidst i juni, og det kan åbne op for et skifte til storebroderen i form af den Engelske Premier League syd for grænsen.

Min bedømmelse:

Den ikke specielt sympatiske skotte kunne sagtens pynte i front, medmindre AJ får en smule tur i den i de næste 12 måneder. Dog har den skotske landsholdsspiller et større ego, som måske ikke passer ind i Fulhams omklædningsrum.

Jonathan Greening – England – West Bromwich (31 år)

Middelmådig midtbanespiller med begrænset succes i Fulham under hans lejeophold fra West Bromwich Albion.

Min bedømmelse:

Desværre ser det ud til, at WBA har været dygtige endnu engang og forhandlet en handel i hus, der betyder, at Fulham er tvunget til at købe Greening til juli for et vanvittigt beløb mellem 2 og 3 millioner pund. Galmatias og en gigantisk fodfejl af Fulham, da Greening mildest talt ikke har imponeret under sit ophold i Fulham (Suk..)…

Steve Sidwell – England – Aston Villa (27 år)

Endnu en begrænset midtbanespiller kvalitetsmæssigt, som gang på gang bliver linket med Fulham. Trods alt mere slidstærk end Greening og ikke mindst yngre! Er ikke blandt Martin O’Neils yndlinge og kan sagtens være et bud på en realistisk exit inden længe.

Min bedømmelse:

Som sagt, efter min mening, en bedre spiller på alle punkter end Greening, og på trods af manglende kvalitet er han en fighter, der også kommer frem til en del chancer, hvilket førnævnte i hvert fald ikke gør!

Too late!

Nikola Zigic – Serbien – Valencia (29 år) (nu Birmingham)

Menneske-bjerget Nikola Zigic er en goal-getter af international format, men passede ikke ind i Valencias spillestil, der kørte mere på det tekniske end serberens forcer, hvilket for nyligt har betydet et skifte til den engelske PL.

Min bedømmelse:

Jeg har virkelig beundret Birminghams transfer-strategi under ginger-boss Alex McLeish! Nøl er ikke en del af McLeish’s forhandlingsstrategi, og når der er en spiller, de vil have, tager de ham uden tøven! Det savner jeg i høj grad hos Fulham, hvilket tidligere har betydet, at vi har mistet spillere til andre klubber. Zigic var en af dem, da han også blev fulgt af The Cottagers! Men props til Birmingham, der sagtens kan overraske (igen) i næste sæson.

Marc Bresciano – Australien – Palermo (30 år)

Den langskudsstærke australier har kontraktudløb efter VM, og det åbner op for et skifte til England. Landsholdsspilleren har spillet det meste af sin karriere i Italien, og det virket til, at midtbanespilleren er åben for forandring. Er bl.a. linket til Leeds, hvilket virker som et underligt skifte for en spiller, der har mange års Serie A erfaring!

Min bedømmelse:

Kunne styrke bredden på midtbanen, og burde være en realistisk signing, men Fulham skal op på mærkerne, hvis ikke Leeds skal løbe med ham… Eller måske ikke…

Sanli Tuncay – Tyrkiet – Stoke (28 år)

2009/10 blev mildest talt ikke Tuncays sæson, der efter skiftet til Stoke blev udråbt som den helt store frelser, men endte som taberen af kampen om frontpladserne, hvor han i bedste fald var tredjevalg. Måske Tony Pulis ikke helt har opgivet tyrken endnu, men faktum er, at Stoke ikke har fået valuta for den sum, som de hentede angriberen for i Middlesbrough.

Min bedømmelse:

Jeg har været alt andet end imponeret af Tuncay i Stoke, men var dog en skabsfan, da han slog sine folder i Boro. Tyrken passer ikke ind i Pulis’ system pt., men mon ikke Tuncay får en ekstra chance i den kommende sæson?

Michael Johnson – England – Manchester City (22 år)

I Johnsons korte karriere har den blonde midtbanespiller allerede haft en skadeshistorie som en 36-årig veteran, og derfor har fighteren heller ikke opnået mere end 37 kampe for City i PL siden 2006. Med Citys økonomiske fundament kan det sagtens tænkes, at Johnson presses ud på et sidespor, og han vil i den grad komme til at kæmpe med næb og kløer om en stamplads, når englænderen vender tilbage til træningsbanerne.

Min bedømmelse:

På baggrund af Johnsons spillemæssige kvaliteter vil han være en perfekt afløser for aldrende Danny Murphy, men hans skades-CV er dog skræmmende for eventuelle købere. Pt. må jeg vende tommelfingeren ned, men lad os se tiden an!

Philippe Senderos – Schweiz – Arsenal (25 år)

Den tidligere stamspiller, Senderos, er røget ud i kulden i Arsenal efter mindre succesfulde lejeophold hos Milan og Everton, og kan forlade Gooners kvit og frit til juli.

Min bedømmelse:

Formodentlig må Senderos kigge langt efter storklubbers interesse, og her kan Fulham sagtens tænkes at slå til. Jeg har dog aldrig været en stor beundrer af den, til tider, gumpetunge schweizer, men jeg kan ikke afvise, at forsvarerens europæiske rutine kan gavne The Cottagers. Kunne være værd en gamble!

UPDATE! Vi skrev kontrakt med Senderos få timer efter, jeg skrev disse ord, uden at jeg vidste, vi var interesserede!!

Nicky Shorey – England – Aston Villa (29 år)

Shorey var i den forgangne halvsæson udlejet til Fulham efter at være røget i unåde hos Martin O’Neill’s Villa, og efter en god start på Craven Cottage røg backen ud på bænken til fordel for tilbagevendne Paul Konchesky.

Min bedømmelse:

Konch har kontraktudløb næste sommer, og hvis englænderen ikke har tænkt sig at forlænge, vil dette åbne op for Shoreys tilgang. Til forveksling minder Shoreys spillestil om Konchs, og det vil være en optimal løsning for begge parter.

Norsk Stål

John Carew – Norge – Aston Villa (30 år)

Norske Carew har for nyligt givet udtryk for, at han trænger til luftforandring, og bl.a. Fulham blev nævnt som en seriøs bejler tidligere på sommeren. Den luftstærke nordmand har, bortset fra en del skadespauser, haft en udmærket tid i Villa, og endte som Villas topscorer i den forgangne sæson sammen med hurtige Gabriel Agbonlahor.

Min bedømmelse:

Carew er lidt af en Zamora-type, og den store nordmand vil være en oplagt afløser for Bobby, hvis sidstnævnte vælger at forlade Fulham. Måske en bytte-handel plus lidt guld kunne være en mulighed.

Pablo Ibanez – Spanien – Atletico Madrid – (29 år) – (nu West Bromwich)

Efter at have været en fast bestanddel af både Atletico Madrids og Spaniens startopstilling i en årrække, røg den tidligere så stabile centrale forsvarer ind i en større formkrise i 2007/08 sæsonen, som betød, at Pablo røg helt ud af Atleticos trup op i denne sæson.

Min bedømmelse:

Roy Hodgson plejer at være den rette mand til at få tidligere profiler tilbage på rette spor (Duff, Zamora, Hughes, Konch, Paintsil, Murphy osv.), og Pablo Ibanez kunne derfor have været næste mand i rækken som en perfekt afløser for Chris Smalling. Men igen blev Fulham overhalet indenom; denne gang af opkomlingene fra WBA, der skrev kontrakt med Pablo efter spanierens aftale med Atletico var udløbet.

Nigel Reo-Coker – England – Aston Villa (26 år)

Det omvandrende frispark, Nigel Reo-Coker, har ikke just været i kridthuset hos O’Neill i Villa i den forgangne sæson, hvor det en overgang blev til håndgemæng mellem den robuste midtbanespiller og hans træner. Det er ikke usandsynligt, at O’Neill allerhelst vil skille sig af med briten denne sommer, og Fulham kunne være en potentiel arvtager.

Min bedømmelse:

Jeg ser helst, at vi bliver fri for Reo-Coker, der efter min mening er mere til skade end gavn for vores mandskab med sine utallige frispark i dumme positioner!

Christopher Samba – Congo – Blackburn (26 år)

Chris Samba har efterhånden været i Blackburn i en årrække, og man kan påstå, at det er tid for den stærke centrale forsvarer at skifte klub. Men hvis congoleseren trives hos Rovers, og Rovers trives med Samba i truppen, er alt vel godt!

Min bedømmelse:

Krumtappen i Rovers’ forsvar vil være en verdensklasseforstærkning, hvis Hangeland pakker sit gode tøj og rejser, men om Rovers vil slippe deres gigant er tvivlsomt. Og Samba vil sandsynligvis ikke finde sig i at være reserve, hvis vores norske forsvarsgeneral ikke rejser.

Felipe Caicedo – Ecuador – Manchester City (21 år)

Ungt talent, der, efter at være lejet ud til Malaga i en sæson, er tilbage i City, hvor han må kigge langt efter spilletid. En smule langsom i optrækket, men der er helt sikkert potentiale i den unge ecuadorianer!

Min bedømmelse:

I foråret havde vi Stefano Okaka på lån, og med italienerens og Nevlands, afsked fattes vi pludselig angribere, og Caicedo kunne sagtens tænkes at være et habilt lejemål til at lukke det hul.

Martin Petrov – Bulgarien – Manchester City (31 år)

Den stærke bulgarers kontrakt med City udløber til juli, og derfor er han fri på markedet, hvor der formodentlig vil være rift om kantspilleren. Bulgarerens alder kan dog eventuelt skræmme en klub eller to væk, men hans kvaliteter fejler i den grad ikke noget.

Min bedømmelse:

Vil være en absolut klassespiller at lokke til klubben, og umiddelbart ser det ikke urealistisk ud, men vi skal hurtigt ud af starthullerne, hvis ikke en anden interesseret klub løber med den bulgarske landsholdsspiller. GO GO GO!

Jamie O’Hara – England – Tottenham (23 år)

Habile O’Hara havde en udmærket sæson hos Portsmouth til trods for Pompeys nedrykning, og midtbanespilleren er ikke i nærheden af holdet hos Spurs. Derfor blev han for nyligt sat til salg for svimlende £8 millioner(!), hvilket skræmte gud og hvermand væk!

Min bedømmelse:

8 millioner pund for en reserve midtbanespiller er lige i overkanten! Hvis Spurs er villige til at leje den centrale midtbanespiller ud, kunne han sagtens tænkes at slå Murphy af holdet i løbet af sæsonen samt være et frisk pust med sine kun 23 år.

Piquionne (th) - 32 årig hitman

Frederic Piquionne – Frankrig – Portsmouth (32 år)

I flere uger er Fulham blevet kædet sammen med Piquionne, som til en vis grad imponerede i Pompey i den forgangne sæson. Prisen er dog røget i vejret pga. succes’en, og spørgsmålet er, om nogen er villige til at byde over £3 millioner for en snart 33-årig spiller.

Min bedømmelse:

Mit første indtryk af Piquionne var, at han ville være et glimrende køb, men da jeg hørte hans alder, vendte jeg bilen og kørte i modsatte retning. Vi kunne eventuelt have brugt de penge, vi er tvunget til at erhverve Greening for, til at have købt franskmanden, men sådan skulle det ikke gå. Handlen virker også til at være gået kold!

Dieumerci Mbokani – Congo – Standard Liége (24 år)

Blev direkte linket med Fulham i denne uge i en handel, der er værd £8 millioner, og eftersigende skulle Standards direktører allerede være rejst til London. Hurtig og kraftig angriber, der helt sikkert vil pynte i front for The Cottagers.

Min bedømmelse:

Vil være en eminent forstærkning med sin styrke, fart, teknik og sit målinstinkt! Jeg hylder The Cottagers, hvis det lykkes!

Marc Wilson – Irland – Portsmouth (22 år)

Unge Wilson havde en okay sæson i Pompey uden at være prangende, og blev tidligere linket med Fulham for en sum i nærheden af £2.5 millioner.

Min bedømmelse:

Letvægter til overpris! Vi lader en anden klub snuppe ham!

Jonathan Pitroipa – Burkina Faso – Hamburger SV (24 år)

Eminent dribler, der drev gæk med Fulhams backs i Europa League semi-finalerne, hvor kun manglende skarphed forhindrede landsholdsspilleren fra Burkina Faso (Burkina Fasoeren??) at score. Er medtaget pga. undertegnedes svaghed for denne verdensklasse tekniker.

Min bedømmelse:

Ville da være lidt af et scoop, hvis vi lokkede Pitroipa fra Hamburg til London, men chancerne er små, og vi er da heller ikke blevet sat i forbindelse med kantspilleren.

Paul Scharner – Østrig – Wigan (30 år)

Scharner føljetonen har efterhånden varet et par år, og der har da også været små-rygter omkring Fulham og østrigeren denne sommer, hvor hans kontrakt med Wigan udløber.

Min bedømmelse:

En middelmådig midtbanespiller, der har rundet de 30 år. Vil være en forstærkning til bredden, og til Scharners fordel er han gratis, og kan dermed vælge og vrage mellem tilbuddene.

Kalu Uche – Nigeria – Almeria

Ligesom Scharner har Kalu Uche kontraktudløb til juli og står derfor til fri disposition for eventuelt interesserede klubber, som blandt andet talte Fulham sidste sommer. Mit kendskab til nigerianeren ligger på et lille sted, så derfor kan jeg ikke udtale mig yderligere om den alsidige landsholdsspiller.

Min bedømmelse:

Ingen anelse! Han er ikke just nogen Gerd Müller udfra sin statistik i Almeria, men med til historien hører også, at han bliver brugt på midtbanen, så det er ikke et specielt plausibelt argument for ikke at skrive kontrakt med ham.

Arne Friedrich – Tyskland – Hertha Berlin (30 år)

Tyske Friedrich har et væld af rutine efter en årrække på både landshold og i toppen af Bundesligaen med falmende Hertha Berlin. Har en klausul i sin kontrakt, der siger, at tyskeren kan skifte klub i tilfælde af en eventuel nedrykning.

Min bedømmelse:

Rutinerede kræfter har vi nok af, så derfor kan jeg ikke se os hente Friedrich; især ikke set i lyset af, vi lige har fået Senderos.

Nicky Maynard – England – Bristol City (23 år)

Unge Maynard har tæsket kasser ind i The Championship, og tog topscorer-titlen i den forgangne sæson i selskab med Cardiffs Peter Whittingham. Maynards spillestil er meget entusiastisk og ungdommelig, hvilket betyder, at han skyder på det hele!

Min bedømmelse:

Da vi har en af de ældste trupper i PL, er det måske på tide at føre lidt ungdommeligt mod ind på holdet! Maynards pris på £4 millioner kan dog være en forhindring for et skifte.

Koren - Free of charge

Robert Koren – Slovenien – West Bromwich Albion (29 år)

Midtbane-terrieren Koren har tidligere været et emne for Fulham, og er nu uden kontrakt efter tre år hos WBA. Klubben valgte ikke at forlænge med playmakeren efter deres oprykning til Premier League.

Min bedømmelse:

Centrale midtbanespillere har vi nok af, og middelmådige centrale midtbanespillere har vi også nok af…

Eduardo Ledesma – Paraguay – Lanus (24 år)

Endnu en midtbanespiller blev i den forgangne uge rygtet til The Cottagers, men denne gang var det et lidt mere interessant navn end eksempelvis ovenstående Koren. Eduardo Ledesma skulle være en nøglespiller for Paraguay ved det kommende VM, og det skal blive interessant at følge, om han er en potentiel kandidat til Fulhams midtbane.

Min bedømmelse:

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har set Ledesma spille, men som sagt ser jeg frem til at følge ham under VM. Igen kunne han være en kandidat til at tage over efter Murphy.

Andreas Granqvist – Sverige – Groningen (25 år)

Svensk forsvarsspiller, der tidligere har prøvet kræfter med PL, og har fejlet… Granqvist har fået karrieren på skinner igen med sit skifte til Groningen, og med solide præstationer er han røget i spil hos forskellige engelske klubber, deriblandt Fulham.

Min bedømmelse:

Med Senderos’ ankomst virker det usandsynligt, at vi vil hente flere forsvarsspillere, medmindre Hangeland forsvinder.

Park Chu-Young – Sydkorea – Monaco (24 år)

Kreativ asiatisk midtbanespiller i Frankrig, der skal blive spændende at se i Sydafrika for sit fødeland. Afviste sidste sommer et skifte til PL, men måske er det nu tid til at komme videre.

Min bedømmelse:

Lee Chung-Yong fra Bolton blev et kæmpehit, da han skiftede til Wanderers sidste sommer, og Chu-Young minder i høj grad om sin landsmand. Jeg er en kæmpefan af Chung-Yong, og vil derfor være begejstret, hvis vi kunne lokke hans landsholdskollega til klubben.

Dániel Tözsér – Ungarn – Genk (25 år)

Tözsér har givet udtryk for, at han vil være henrykt, hvis ungareren fik chancen for et skifte til Fulham. Den alsidige ungarer er tidligere blevet benævnt Ungarns svar på Frank Lampard (statistikken siger dog andet!).

Min bedømmelse:

Det burde ikke være noget problem at overtale Tözsér, og med sin alsidighed kunne han være en eminent forstærkning.

Marcus Pedersen – Norge – Strømsgodset (19 år)

Ungt talent, der har scoret hele 17 mål i 38 kampe for norske Strømsgodset, hvilket har alarmeret flere udenlandske bejlere.

Min bedømmelse:

En så ung spiller, der scorer så mange mål, må have et målinstinkt, der er værd at forfølge. Hvis Pedersen fortsætter udviklingen kunne han ligne en kommende Nevland!

Skriv et svar

